SFGI: Oikeusjuttu nostettu Yhdysvalloissa Kiinan Television johtajaa vastaan tiedotusvälineiden käytöstä kansanmurhassa

Puolustusasianajajat väittävät sen olevan ”lehdistön vapautta” siitä huolimatta, että mediaohjelmat on tehty kommunistipuolueen johtajien käskystä osana kampanjasta ”hävittää pois Falun Gong maan päältä”.
 

HELSINKI [SFGI] – Viimeaikaisissa oikeusjutuissa oikeuteen haastettu Zhaon Zhizhen, erään kiinalaisen televisioaseman johtaja, vaatii että puheenvapaudenlaki Yhdysvalloissa tulisi suojata häntä. Tosiasiat eivät kuitenkaan tue Zhaon puolustusta ja johtaa huomion toisaalle pois haasteen pääasiasta – kidutuksesta ja kansanmurhasta.

Viime kesänä Connecticutissa annettu haaste syyttää Zhaoa osallisuudesta ja yhteistyöstä kidutuksen ja kansanmurhan kiihotuskampanjaan ihmisiä vastaan, jotka harjoittavat Falun Gongia. (Raportti)

New York Timesin mukaan joulukuun 30. päivä 2004, liittovaltion piirioikeuden käsittelyssä New Havenissa, vastaaja väittää olevansa ”itsenäinen ja puolueeton lehtimies” jolla on ”suunnaton vapaus [Kiinassa] … samoin kun länsimaisilla lehtimiehillä.”

Tämä väite ei ole totta.

Kommunistijohtajat väärinkäyttävät useimpia instituutioita Kiinan yhteiskunnassa

Kiinan kommunistipuolue on väärinkäyttänyt käytännössä jokaista nykypäivän kiinalaista yhteiskunnan instituutiota mediajärjestöistä ja koulutussysteemistä lääketieteeseen asti, erityisesti mitä tulee asioihin joita Kiinan kommunistijohtajat katsovat olevan ”tärkeitä”. He ovat muuttaneet ne valtion puhetorviksi joita on sen jälkeen käytetty hyväksi Kiinan kommunistijohtajien käskystä toteuttamaan erityisiä aloitteita.

Falun Gongin vaino Kiinassa on tärkein esimerkki.

Kun Jiang Zemin, Kiinan ylin johtaja vuonna 1999 määräsi Falun Gongin vainon, käsky annettiin kolmiosaisena ohjeena: 1) tuhotkaa heidän maineensa 2) saattakaa heidät vararikkoon taloudellisesti ja 3) tuhotkaa heidät fyysisesti.

Siihen vastauksena periaatteessa jokainen instituutio yhteiskunnassa laitettiin toteuttamaan ohjeet. Media, joka toimii täysin valtion käskystä, näytti ohjelmia joissakin tapauksissa 24 tuntia päivässä panetellen Falun Gongia. Yhden ainoan kuukauden aikana sanomalehti "People’s Daily” julkaisi 347 artikkelia joissa hyökättiin Falun Gongin kimppuun. Artikkeleista monet eivät ainoastaan olleet Falun Gongin vastaisia ”mielipiteitä” vaan keksittyjä tarinoita, kuvaten Falun Gongin harjoittajien olevan murhaajia ja ”yhteiskunnan rottia” joita pitää rangaista vangitsemisella, kuulustelulla, kiduttamisella ja jos tarpeellista, oikeuden ulkopuolella tapahtuvalla tappamisella.

Media Kiinassa näyttelee sen vuoksi hyvin tärkeää osaa yleisessä kampanjassa ”tuhota Falun Gong”. Tarkoitus on kääntää yleinen mielipide harjoitusta vastaan siinä määrin, että se panee yksityisen henkilön toimimaan ja auttamaan turvallisuusvoimia laittomissa pidätyksissä, kuulusteluissa ja kidutuksissa heitä kohtaan, jotka kieltäytyvät luopumasta syvällisestä henkisestä vakaumuksesta Falun Gongin periaatteisiin.

Kiinan kommunistipuolueen Gestapo Falun Gongia varten

Kesäkuussa vuonna 1999 Jiang perusti 610-viraston, oikeuden ulkopuolella olevan Gestapo- tyylisen järjestön, jonka tehtävänä on suunnitella ja toimeenpanna Falun Gongin ”tuhoaminen” Kiinassa. Tähän päivään mennessä on yli 38 000 dokumentoitua kidutustapausta tai vakavaa ahdistelua ja yli 1200 todistettua kuolemantapausta. Kidutukset ja pahoinpitelyt ovat pääasiassa tapahtuneet 610-viraston virkamiesten käsittelyssä tai heidän huostassaan, jotka toimivat 610-viraston määräyksien alaisena koko Kiinassa.

610-virasto perustettiin alun perin tarkoituksella toimia Kiinan Propagandaosaston kanssa. Liu Yunshan, propagandaosaston johtaja, nimitettiin johtamaan 610-virastoa ja Li Dongsheng, Keskus-Kiinan TV-aseman varajohtaja nimitettiin 610-viraston varajohtajaksi.

” Falun Gongin vastaisen propagandan levittämisestä vastuussa olevat viranomaiset työskentelivät rinta rinnan samalla osastolla heidän kanssaan, jotka koordinoivat Falun Gongin harjoittajien aivopesukeskuksia, kidutuksia ja lainulkopuolisia tappamisia ympäri Kiinan.”
Yhteistyössä propagandakampanjan kanssa tapahtuvat roolit ja laittomat vangitsemiset, pidätykset ja kidutukset heijastuivat hyvin ” Pekingin käskyissä perustaa anti-kultti työryhmä” lisäämään tehokkuutta sen jo tehostetussa Falun Gongin vainossa, ”laittaa kaksi keskustyövoimaa tarkkailemaan …. kaikkea käsittävää kansanlaajuista vainoa, Propagandaviraston ja Falun Gongin kontrolliviraston suojeluksen alla.” (Hongkong Globe & Mail helmikuun 16. päivä 2001)

Kuten on mainittu syytteessä hra Zhao vastaan, erityisen tärkeä ajanjakso on marraskuun lopulla vuonna 2000 ja huhtikuun alussa vuonna 2001. Elokuussa vuonna 2001 Washinton Postin artikkeli raportoi otsikolla, ”Kidutus murtaa Falun Gongin” kun lisättiin propagandakampanjaa yhdessä laajalle levinneen pakollisen aivopesun, kidutuksen ja lisääntyneen poliisin pahoinpitelyn kanssa, tarkoituksella rangaista ja ahdistella harjoittajia jotka kieltäytyvät luopumasta uskostaan.

The Post artikkeli siteerasi Kiinan hallituksen neuvonantajaa sanoen, ”Pelkkä väkivalta ei toimi. [Pakollinen] opiskelu ei myöskään toimi. Eikä mikään niistä voisi toimia jos propaganda ei olisi alkanut muuttaa yleisön tapaa ajatella. Tarvitaan ne kaikki kolme. Se on näin kun he ovat [Kiinan viranomaiset] sen ymmärtäneet.”

Sen lisäksi puhe, joka näytettiin CACA:n verkkosivulla (jonka vastaaja perusti ja jota hän johtaa), mikä koskee mediaa koko Kiinassa, ei salli järkeviä ajatuksia eikä avointa keskustelua Falun Gongin harjoittamisesta. Verkkosivu on täynnä käskyjä kuten: ”Meidän pitää kohdella Falun Gongia samoin kuin terroristeja, tehden heidät syrjäkatujen rotiksi [tarkoittaen että kakki haluavat hakata heitä].” ”Terroristien ja kulttien päämaalit ovat tavalliset ihmiset. Ammu heidät heti kun heidät on tunnistettu.” ” Meidän pitäisi hyökätä Falun Gongin kimppuun kuten Yhdysvallat hyökkäävät terrorismin kimppuun. Tuhoa ihmiskunnan paha syöpä täydellisesti.”

Kidutus ja kansanmurha, ei kunnianloukkaus tai panettelu

Media, jota Zhao kontrolloi Kiinassa, ei ollut henkilön tai järjestön media, vaan pikemminkin Kiinan kommunistipuolueen elimen, joka käytti hyväkseen kansanlaajuista kampanjaa toteuttamaan ” Falun Gongin tuhoamista maan päältä”. Täten lakijuttu Zhaoa vastaan ei itse asiassa ole syyte kunnianloukkauksesta, panettelusta tai haasteesta yksilön tai instituution oikeudesta puheen vapauteen vaan pikemminkin viedä oikeuteen heidät, jotka tietoisesti avustavat järjestössä jossa Falun Gongin harjoittajia tapetaan ja kidutetaan systemaattisesti.

Luotamme, että Yhdysvaltain tuomioistuin näkee selvästi eron näiden välillä ja ylläpitää oikeutta tässä tärkeässä oikeusjutussa.

###

UUTISET - Tammikuun 17. päivä 2005

Suomen Falun Gong informaatio keskus. Lisätietoja: www.fi.clearharmony.net


TAUSTAA

Falun Gong, joka tunnetaan myös nimellä Falun Dafa, on rauhanomainen kehon ja mielen harjoitusmenetelmä, jossa on viisi liikesarjaa sekä meditaatio. Harjoittaminen perustuu Totuudenmukaisuuden, Laupeuden ja Kärsivällisyyden periaatteisiin. Vuonna 1999 kun Falun Gongin harjoittajia oli Kiinassa lähes 100 miljoonaa - entisen presidentin Jiang Zeminin johdolla Kiinan hallinto kielsi Falun Gongin ja käynnisti voimakkaan vainokampanjan sen harjoittajia vastaan. Jiangin hallinto on voimistanut kampanjaa nostamaan yleisen mielipiteen Falun Gongia vastaan, samalla vangiten, kiduttaen ja jopa murhaten heitä, jotka harjoittavat sitä. Tähän mennessä 1336 Falun Gongin harjoittajaa on kuollut väkivallan uhrina Kiinan viranomaisten käsissä.

LISÄTIETOA: FALUN GONG INFORMAATIOKESKUS - Mikko Mattila +358 40 5044838,
Email: mikkoma@welho.com

Voit vapaasti tulostaa ja jakaa kaikkia Clearharmonyn artikkeleita, mutta pyydämme mainitsemaan lähteen.