SFGI: Kiinan kommunistipuolueen propaganda löytää edelleen tietämätöntä kuulijakuntaa länsimaissa

Helsinki – Kommunistisen Kiinan propagandaministeriön tuottamat vääristetyt ja valheelliset tiedot ovat ajoittain päätyneet paikkoihin, joissa niitä viimeiseksi uskoisi näkevän – nimittäin luotettavien länsimaalaisten tiedotusvälineiden uutisiin.

Sunnuntaina 23. tammikuuta 2005 tulee kuluneeksi viisi vuotta siitä, kun viiden henkilön väitettiin sytyttäneen itsensä tuleen Pekingin Taivaallisen rauhan aukiolla. Muutamia tunteja tapauksesta aina tähän päivään saakka, on Kiinan propagandaministeriö tuottanut kiivasta vihapropagandaa, väittäen uhreja Falun Gongin harjoittajiksi. Tarkoituksena on ollut oikeuttaa Falun Gongin väkivaltainen vaino, jonka senaikainen Kiinan johtaja, Jiang Zemin, käynnisti heinäkuussa 1999.

Yksi Euroopan huomattavimmista uutispalveluista julkaisi tapahtumakalenterissaan tammikuun 23. päivän kohdalla, että viisi henkilöä ”kielletystä Falun Gong –liikkeestä sytytti itsensä tuleen Pekingin Taivaallisen rauhan aukiolla yrittäessään ryhmäitsemurhaa.”

Uutispalvelu ei julkaissut tiedon lähdettä, eikä tapahtuman vaihtoehtoista näkökulmaa.

Valitettava esimerkki liiankin yleisestä ilmiöstä on se, että tiedotusvälineet pitävät Kiinan valtion uutistoimistojen uutisia Falun Gongista luotettavina – tai vielä pahempaa: ne julkaisevat uutiset selvinä faktoina.

Kuten useissa tiedotusvälineiden itsemurhapolttoa koskevissa uutisissa, myöskään eurooppalaisen uutispalvelun uutisessa ei mainita sitä tosiasiaa, että itsemurhapolton tapahtuman jälkeen mitkään kolmannen osapuolen asemassa olevat tiedotusvälineet eivät saaneet yli vuoteen tavata henkilöitä, jotka olivat oletettavasti osallisia tapauksessa. Kiinan valtion omistamat tiedotusvälineet jatkoivat samaan aikaan toistuvaa uutisointia tapauksesta.

Uutisesta ei käynyt ilmi tapauksen epäilyttävimpiä puolia. Ainoa tapausta tutkinut länsimainen toimittaja (Washington Postin kirjeenvaihtaja Pekingissä) sai nimittäin selville, ettei kukaan kahden väitetyn itsemurhapolttouhrin kotikaupungista ollut koskaan nähnyt heidän harjoittavan Falun Gongia.

Uutisessa ei myöskään mainittu sitä tosiasiaa, että tapausta käsitellyt palkittu dokumentti (katso verkossa: hi-res / lo-res) paljastaa selviä ristiriitaisuuksia Kiinan uutistoimistojen uutisissa. Useat Kiina-asiantuntijat ja ainakin yksi YK:n jäsenjärjestö ovat tulleet johtopäätökseen, että tapaus oli Kiinan viranomaisten lavastama. Tarkoituksena oli kääntää yleinen mielipide Falun Gongia vastaan.

Uutisesta puuttui myös se fakta, että itsemurha itsessään on Falun Gongin opetuksien vastaista. Näissä opetuksissa painotetaan, että kaikenmuotoinen tappaminen, kuten itsemurha, on synti; tai kuten buddhalaisuudessa ilmaistaan – se aiheuttaa suunnattoman määrän karmaa.

Puuttuvaksi jäi myös se tosiasia, että kuuden kuukauden vainon aikana Kiinan valtion tiedotusvälineistö julkaisi ällistyttävät 300 000 Falun Gongia vastaan hyökkäävää uutista vakuuttamaan kiinalaiset ja kansainvälisen yhteisön siitä, että Falun Gongin vainoa ei ole olemassa. Samalla se leimasi Falun Gongin ”vaaraksi” tai ”uhaksi” estääkseen vainon kritisoimisen. Kiinan valtion uutiset itsemurhapolttotapauksesta muodostivat perustan Falun Gongin panettelu- ja vainokampanjalle.

Miksi maailman tiedotusvälineiden uutisista puuttuu paljon tosiasioita, samalla kun Kiinan kommunistipuolueen näkemykset esiintyvät usein tai joissakin tapauksissa jopa täysin yksipuolisesti?

Koska Falun Gongin harjoittajia vastaan Kiinassa on tehty niin laajamittaisesti julmuuksia, Kiinan valtion omistamien ”uutistoimistojen” uutisia ei voida siten pitää uskottavina. Uutisissa on vähän, jos ollenkaan takuita lähteistä tai niiden luotettavuudesta. Kiinan uutistoimistojen raporttien suhteen täytyy todellakin olla varovainen ja tarkka, koska ne ovat täysin kommunistisen hallinnon kontrolloimia.

Emme ehdota, että tiedotusvälineet sensuroivat kaikki Falun Gong –aiheiset uutisensa. Päinvastoin: Kehotamme kansainvälistä mediaa perehtymään tarinaan syvällisemmin ja raportoimaan muustakin kuin sitä, mitä Kiinan kommunistijohtajat sanovat Falun Gongista (”äänitorviensa” kautta). Kehotamme uutisoimaan enemmän siitä, miksi he sanovat niin, mitä he peittelevät, ja eniten siitä, mitä tapahtuu Kiinassa 100 miljoonalle ihmiselle, jotka harjoittavat Falun Gongia.

Vaikka Kiinan kommunistihallinnon propagandalausunnot ja -raportit saattavat olla uutisoinnin arvoisia, uskomme todellisen jutun löytyvän Kiinan tuhansien työleirien, pidätysasemien, poliisiasemien ja tilapäisten aivopesukeskusten muurien sisäpuolelta, missä tuskallisia tarinoita Falun Gongin harjoittajien pahoinpitelystä, kidutuksesta, raiskauksista ja tapoista voidaan kuulla päivittäin.

Kansainvälisen yhteisön kuuluisi tietää Falun Gongin todellinen tarina. Luotamme siihen, että maailman uutistoimistot kantavat vastuun tämän uutisen julkaisemisesta, riippumatta Kiinan hallinnon mahdollisesta painostuksesta, jolla se yrittää hiljentää tiedotusvälineet.


Lisätietoa itsemurhapolttotapauksesta

Voit vapaasti tulostaa ja jakaa kaikkia Clearharmonyn artikkeleita, mutta pyydämme mainitsemaan lähteen.