MTV julkaisi karmaisevan raportin Kiinan elinryöstöistä

MTV julkaisi 12.7.2016 verkkosivullaan (mtv.fi) artikkelin otsikolla ”Karmaiseva raportti: Kiina teloittaa poliittisia vankeja ja vähemmistökansalaisia sisäelinsiirrännäisten vuoksi”.

Artikkeli valaisee Kiinassa hallinnon hyväksymää elinryöstötoimintaa, jossa mielipidevangeilta poistetaan sisäelimiä vastoin heidän tahtoaan. Raportissa osoitetaan, että hallinnon ja sairaaloiden antamissa luvuissa on valtava epäsuhde.

– Kommunistipuolueen mukaan laillisten sisäelinsiirtojen määrä on vuosittain noin 10 000. Luku kuitenkin ylittyy jo tarkastelemalla kahden tai kolmen suurimman sairaalan lukuja, sanoi ihmisoikeusasianajaja David Matas

Raportin mukaan Kiinassa tehdään 60 000–100 000 sisäelinsiirtoa vuosittain.

Tilastoero selittyy teloitetuilla vangeilla

Raportissa mainitaan, että hallinnon ja sairaaloiden ilmoittamat luvut sisäelinsiirtotilastoissa selittyvät teloitettujen vankien määrällä.

Monet heistä ovat poliittisia tai uskonnollisia vankeja kuten Kiinan länsiosassa asuvat uiguurit, tiibetiläiset ja Falun Gongin harjoittajat.

Raportissa kiistetään jyrkästi Kiinan ilmoitus vuodelta 2015. Tuolloin Kiinassa kerrottiin, että maassa on Aasian suurin elinluovutusjärjestelmä, eikä se ole enää riippuvainen vankien elimistä.

Vuonna 2015 Kiinassa luovutettiin vapaaehtoisesti vain 2766 elintä.

Mielipidevangit verikokeisiin

MTV:n artikkelissa siteerataan Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin raporttia, jonka mukaan Kiinassa "kymmeniä tuhansia Falun Gong -liikkeen kannattajia on pidätetty" sen jälkeen, kun Kiina kielsi liikkeen toiminnan vuonna 1999 kertoi Maya Wang Human Rights Watch -ihmisoikeusjärjestöstä. Hänen mukaansa Kiinan hallinto tunsi valtansa uhatuksi Falun Gongin suuren suosion vuoksi, ja on sen vuoksi pidättänyt, vanginnut ja kiduttanut Falun Gongin harjoittajia.

Raportissa mainitaan, että liikkeen kannattajia on pakotettu verikokeisiin ja lääkärintarkastuksiin. Tiedot siirtyvät elinluovuttajien tietokantaan, josta verityypin vastaavuus sisäelinsiirtoa tarvitsevien potilaiden kanssa voidaan nopeasti varmistaa.

MTV:n artikkeli on kirjoitettu päivitetystä raportista ”Bloody Harvest/The Slaughter: An Update", jonka ovat laatineet Kanadan entinen apulaisulkoministeri David Kilgour, ihmisoikeusasianajaja David Matas sekä tutkiva journalisti Ethan Gutmann. Raportti julkaistiin 22. kesäkuuta 2016.

Artikkelissa myös kuvataan Falun Gongin periaatteet Totuudenmukaisuus, Laupeus ja Kärsivällisyys, joiden mukaan harjoittajat elävät jokapäiväistä elämäänsä

Kasvava sisäelinbisnes

Kiina kielsi vuosikymmeniä keräävänsä sisäelimiä vangeilta. Lopulta vuonna 2005 maa myönsi, että syytöksissä oli perää ja lupasi korjata asian.

Vuonna 2014 Kiina alkoi koota vapaaehtoisten elinluovuttajien järjestelmää, mutta Kiinassa on vahva uskomus siihen, että kuolleen ruumis pitäisi olla ”ehjä”, joten vapaaehtoisia on vaikea saada elinluovuttajiksi.

Raportti esittää faktaa listaamalla elinsiirtoja tekeviä sairaaloita. Raportin laatijat keräsivät julkisia tietoja lukuisista Kiinan sairaaloista, joissa tehdään vuosittain tuhansia elinsiirtoja.

Jo pelkästään Pekingissä on raportin mukaan yli 700 maksa- ja munuaissiirtoja tekevää sairaalaa, vaikka Kiina on virallisesti ilmoittanut niitä olevan sata.

Voit vapaasti tulostaa ja jakaa kaikkia Clearharmonyn artikkeleita, mutta pyydämme mainitsemaan lähteen.