Olemme jokainen tekemässä valintamme vainon suhteen - samoin media

Varakas kiinalainen liikemies Chen, jonka aikeissa on ollut ostaa The New York Times -sanomalehti, piti tiistaiaamuna 7.1.2014 erikoislaatuisen tiedotustilaisuuden. Paikalle oli kutsuttu toimittajia kuulemaan liikemiehen tarjousta lehti-ikonista, mutta tilaisuuden jatkuessa hän muuttikin puheensa aihetta herjatakseen Falun Gongia.

Yli 20 yhdysvaltalaista tiedotusvälinettä käsitteli asiaa eri näkökulmista

Wall Street Journal keskittyi katsomaan asiaa pelkästään kaupallisesta näkökulmasta, eikä maininnut mitään Falun Gongista tai vuoden 2001 Tiananmenin aukion polttoitsemurhasta.

Forbesin artikkeli käsitteli enimmäkseen Chenin tarjousta The New York Timesista, mutta mainitsi tarinan viimeisessä kappaleessa, että Chen oli aikeissa lahjoittaa rahaa kahdelle naiselle, jotka olivat osallisina Tiananmenin polttoitsemurhassa. Artikkeli väitti, että nämä kaksi naista vastustivat nyt Falun Gongia. Myöhemmin samana päivänä artikkelia päivitettiin lauseella: "Erping Zhang, New Yorkin Falun Dafa -tiedotuskeskuksen edustaja, kiistää heidän tarinansa ja toteaa, että Falun Gongin opetukset nimenomaan kieltävät tappamisen ja itsemurhan."

Associated Press keskittyi vahvasti polttoitsemurhan uhreihin, vaikka se huomautti muun muassa, että "Tiananmenin aukion välikohtauksesta tuli Kiinan viranomaisille välikappale oikeuttaa Falun Gongin harjoittajiin kohdistuva sorto." Tämän jutun julkaisivat melko harvat mediat, kuten The Washington Post, philly.com ja Sacramento Bee.

Sacramento Bee, AP:n tarinan julkaisun jälkeen, julkaisi kaksi tiedotetta Falun Dafa -tiedotuskeskuksesta: "Falun Dafa - tiedotuskeskus kommentoi Chen Guangbiaon lehdistötilaisuutta" (7.1.2014) ja "Falun Dafa - tiedotuskeskus: "Onko Kiinan hallitus jymäyttänyt New Yorkin kaupungin mediaa? "(9.1.2014)

Muut tiedotusvälineet kertoivat artikkeleissaan polttoitsemurhan uhreista ja Falun Gongin harjoittajien lausunnoista, että itsemurhapoltto oli Kiinan hallituksen lavastama ja uhreja oli huijattu. New York Times ei julkaissut tätä.

Valinta kahden version välillä

On olemassa kaksi versiota: Ensimmäinen on se, että itsemurhapoltto oli Kiinan hallituksen lavastama temppu, jota se käytti perustellakseen Falun Gongin vainoa tammikuussa 2001 ja käytti sitä yli kymmenen vuotta myöhemmin samaan tarkoitukseen. Toinen on Kiinan hallituksen tarina. Siinä väitetään, että Falun Gong kannusti tekemään polttoitsemurhan eräänlaisena protestina huomion vuoksi. Associated Pressin tarina on lähempänä Kiinan hallituksen versiota.

Tietenkin vain toinen voi olla totta, joten kumpi hyötyy valheista? Falun Gongin harjoittajat vai Kiinan kommunistihallitus? Jos Falun Gongin harjoittajat valehtelisivat, se olisi vastoin heidän omia oppejaan.

Falun Gongin vahvuus tulee sen uskosta, joka nimenomaan kieltää tappamisen - myös itsemurhan. Tällaiseen toimintaan rohkaiseminen tai sen vähäinenkään hyväksyminen olisi vastoin kaikkea sitä mihin Falun Gongin harjoittajat uskovat.

Jos tämä olisi todellakin Falun Gongin perustavaa toimintaa, eivätkö muut harjoittajat kannustaisi ja seuraisi perässä, kuten 120 tiibetiläistä munkkia, jotka ovat tehneet itsemurhapolton vuoden 2011 jälkeen?

"Itsemurhapoltto"- tapaus oli erittäin tehokasta propagandaa. Tällä tempulla onnistuttiin kääntämään miljoonia Kiinan kansalaisia Falun Gongia vastaan. Kiinan valtion valvomat tiedotusvälineet lähettivät toistuvasti vuosien ajan videon polttoitsemurhasta propagandana. Ja kuten tyrannit ovat tienneet jo kauan aikaa, kun valhetta toistetaan tarpeeksi usein, ennemmin tai myöhemmin ihmiset alkavat uskoa siihen.

Muutamia lainauksia tutkijoiden ja ihmisoikeusjärjestöjen tekemistä tutkimuksista koskien polttoitsemurhaa:

"Falun Gongin edustajat Kiinan ulkopuolella kiistivät välittömästi manner-Kiinasta tulleet raportit. Yhä uudestaan he vaativat oikaisemaan, että Li Hongzhi´n kirjoitukset tai Falun Gongin harjoitus eivät pidä sisällään oikeutta käyttää väkivaltaa - kohdistuipa väkivalta johonkin toiseen tai itseensä" - kanadalainen uskontotieteen professori David Ownby, joka on kirjoittanut useita kirjoja ja artikkeleita Falun Gongista.

"Hallituksen tarina polttoitsemurhasta on täynnä epäjohdonmukaisuuksia. Falun Gongin opetukset kieltävät väkivallan ja itsemurhat - videokuvassa polttoitsemurhaa tekevillä on virheelliset meditaatioasennot - ja Washington Postin Philip Panin tekemissä tutkimuksissa ei ole löytynyt näyttöä siitä, että nainen, joka kuoli aukiolla olisi koskaan harjoittanut Falun Gongia." - Sarah Cook, erikoistutkija, Freedom House.

"Hallitus viittaa oletettuun Taivaallisen rauhan aukiolla 23.1.2001 tapahtuneeseen polttoitsemurhaan. Olemme kuitenkin saaneet haltuumme videon, joka meidän mielestämme osoittaa, että tämä tapahtuma oli hallituksen lavastama." - YK:n kansainvälisen koulutuksen kehittämiskeskuksen toimikunnan lausunto.

Jokainen tekee valintansa

Jokainen länsimainen tiedotusväline, toimittaja ja päätoimittaja, toisin kuin heidän kollegansa Kiinassa, on vapaa valitsemaan mihin uskoa ja antaa tämä luettavaksi ihmisille. Valitsetko valheen vai autatko vainottuja tuomalla totuuden esille?

Niin monet ihmiset ovat vahingoittuneet peruuttamattomasti tässä vainossa ja satoja tuhansia ihmishenkiä on edelleen vaarassa. Vaino, joka on tappanut tuhansia, vammauttanut kymmeniä tuhansia, riistänyt vapauden sadoiltatuhansilta ja joka yrittää viedä uskonnonvapauden miljoonilta kiinalaisilta, perustuu kaikkien sen ympärillä olevien pettämiseen Kiinassa ja sen ulkopuolella.

Paras tapa torjua tämä vaino on paljastaa petos ja mikäpä olisi siinä tehokkaampi kuin media? Kehotamme kaikkia teitä miettimään tätä traagista tapahtumaa, esittämään kysymyksiä, ja päättämään kuka puhuu totta.


Englanniksi:
http://en.minghui.org/html/articles/2014/1/10/144275.html

Voit vapaasti tulostaa ja jakaa kaikkia Clearharmonyn artikkeleita, mutta pyydämme mainitsemaan lähteen.